loading...
ایرانگردی و ایرانشناسی طبیعت گردی، مطالب خواندنی و ...... برگزار کننده تورهای ملی دوچرخه سواران، کوهنوردان و میهن پرستان اقوام ایرانی
آخرین ارسال های انجمن
GreenCyclist بازدید : 16257 نظرات (0)

دوچرخه خود را به تازگی خریداری نموده اید و پس از چند بار استفاده از آن متوجه صدای زنجیر در اثر برخورد با کنترلر دنده های جلویی می شوید، ممکن است پس از چند بار دوچرخه سواری در مسیر های پر دست انداز هنگام تعویض دنده ها هیچ واکنشی در سیستم دنده صورت نگیرد و یا شاید برای تان پیش بیاید که یکی از دوستان تان از روی کنجکاوی مهره تنظیم دنده را روی دست دنده دوچرخه می چرخاند و.. حال زمان آن رسیده تا دست به کار شده و تنظیمات بهم ریخته دنده های دوچرخه تان را بهبود ببخشید... 


  


تنظیم طبق قامه یا دنده جلو دو پیچ بر روی طبق قامه وجود دارد: 


1. پیچ سمت تنه: برای تنظیم درست محل قرار گیری راهرو طبق قامه بر بزرگ ترین طبق باید این پیچ را شل و سفت کنید. با چرخش در جهت خلاف عقربه ساعت یا شل کردن و بیرون آمدن پیچ، این راهرو به سمت تنه نزدیک شده و با چرخش در جهت عقربه های ساعت به سمت بیرون هدایت می شود. 


2. پیچ سمت بیرون: برای تنظیم درست محل قرار گیری راهرو طبق قامه بر کوچک ترین طبق در صورت چرخش پیچ در جهت عقربه ساعت این راهرو به سمت تنه نزدیک شده و در صورت چرخش پیچ در جهت خلاف عقربه های ساعت این راهرو از تنه دور می شود.


میزان تنظیم این پیچ ها باید به اندازه ای باشد که زنجیر بر روی هر یک از طبق ها بین راهرو طبق عوض کن قرار گیرد. 

 


تنظیم شانژمان 


برای تنظیم شانژمان علاوه بر پیچاندن مهره دو سر کابل، بر روی شانژمان به مانند طبق قامه دو پیچ وجود دارد و یک پیچ نیز در بالای شانژمان، جدا از دو پیچ کنار هم برای تنظیم فاصله قرار گیری چرخ دنده بالای شانژمان با خودرو وجود دارد که با تنظیم آن فاصله بین وسط چرخ دنده کوچک بالای شانژمان با لبه دنده های خودرو باید بین 30 تا 33 میلیمتر باشد. 

 


در تنظیم شانژمان وقتی از عقب چرخ به آن می نگرید باید دو چرخ دنده کوچک شانژمان که در یک امتداد هستند با چرخ دنده های خودرو (دنده های عقب) در یک راستا باشند. یعنی یک بار با کوچک ترین چرخ دنده خودرو تنظیم می کنید و بار دیگر با بزرگترین چرخ دنده خودرو. 


تنظیم با بزرگ ترین خودرو: برای این تنظیم می بایست زنجیر و شانژمان را بر روی بزرگ ترین چرخ دنده خودرو قرار داده (با استفاده از کلید های تنظیم دنده یا همان دست دنده ها بر روی فرمان دوچرخه) و با تنظیم دو پیچ کنار هم و تنظیم پیچ پایین تر یا سمت بیرونی سعی کنید تا چرخ دنده های شانژمان با چرخ دنده های بزرگ خودرو در یک امتداد قرار گیرند. با چرخش پیچ در جهت خلاف عقربه ساعت، شانژمان به سمت طوقه نزدیک شده و با چرخش موافق عقربه های ساعت به سمت بیرون هدایت می شود. 


تنظیم با کوچک ترین خودرو: با قرار دادن زنجیر و شانژمان روی کوچک ترین چرخ دنده خودرو و پیچاندن پیچ بالا به سمت طوقه آن را تنظیم می نمایید که با چرخش در جهت عقربه های ساعت به سمت طوقه هدایت شده و با چرخش در خلاف جهت عقربه های ساعت از آن دور می شود. 


برای این که پیچ ها را به یاد داشته باشید، پیچ بالایی یا نزدیک به تنه مربوط به کوچک ترین و یا همان نزدیک ترین خودرو به شانژمان است و پیچ پایین یا سمت بیرونی مربوط به دور ترین چرخ دنده خودرو، یعنی بزرگ ترین آن ها به شانژمان می باشد. 

 


جدول عیب یابی 


* منظور از پیچ H، پیچ سمت تنه و منظور از پیچ L پیچ سمت بیرون می باشد. 


1- اگر زنجیر در سمت پدال می افتد: پیچ تنظیم H را در جهت عقربه های ساعت بگردانید (حدود یک چهارم دور) 

2- اگر تعویض دنده از طبق بزرگ تر با اشکال همراه است: پیچ تنظیم H را در خلاف جهت عقربه های ساعت بگردانید (حدود یک هشتم دور)

3- اگر برخوردی بین زنجیر و صفحه داخلی شانژمان جلو بر روی بزرگ ترین طبق وجود دارد: پیچ تنظیم H را در جهت عقربه های ساعت بگردانید (حدود یک هشتم دور) 

4- اگر تعویض دنده از طبق میانی به طبق کوچک تر با اشکال همراه است: پیچ تنظیم H را در جهت مخالف عقربه های ساعت بگردانید ( حدود یک چهارم دور) 

 


5- اگر برخوردی بین زنجیر و صفحه خارجی شانژمان جلو بر روی بزرگ ترین طبق وجود دارد: پیچ تنظیم H را در جهت مخالف عقربه های ساعت بگردانید (حدود یک هشتم دور) 

6- اگر در طبق میانی بین زنجیر و صفحه داخلی شانژمان جلو (راهرو) زمانی که خودروی عقب در جهت تعویض به بزرگ ترین چرخ زنجیر خودرو حرکت می کند تداخلی وجود دارد (در سیستم ایندکس جلو): استوانه تنظیم روی اهرم تعویض دنده را در جهت عقربه های ساعت بچرخانید (یک یا دو دور) 

7- اگر زنجیر به طرف لوله قامه می افتد: پیچ تنظیمL را در جهت عقربه های ساعت بچرخانید (حدود نیم دور) 

8- اگر تعویض دنده از طبق میانی به طبق بزرگ تر انجام نمی گیرد: استوانه تنظیم روی اهرم تعویض دنده را در جهت خلاف عقربه های ساعت بچرخانید (یک یا دو دور)

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
سایت رسمی گروه انسانهای سبز

تلگرام رسمی گروه انسانهای سبز

اینستاگرام رسمی دوچرخه سواران اقوام ایرانی

گزارشهای سفرهای دوچرخه سواران اقوام ایرانی

کدهای پیشواز ملی میهنی تلفن همراه اول و ایرانسل و دانلود آهنگ

اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 247
  • کل نظرات : 31
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 229
  • آی پی امروز : 91
  • آی پی دیروز : 72
  • بازدید امروز : 194
  • باردید دیروز : 89
  • گوگل امروز : 4
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 283
  • بازدید ماه : 664
  • بازدید سال : 58,437
  • بازدید کلی : 2,197,713
  • هدف ما چیست ؟
    جهت مطالعه اینجا کلیک نمایید

    دوچرخه سواران و کوهنوردان اقوام ایرانی